Borzoi

För de flesta som känner mig är det ingen nyhet att jag älskar borzoier. Jag ser inte mig själv som en hundmänniska, faktiskt inte alls. Men det är något speciellt med borzoier. De är inte små och larviga eller stora och bråkiga. De är eleganta, vackra och verkar ha ett helt fantastiskt temprament. De dundrar inte fram som en annan dregelmaskin, nä, för borzoier svävar fram. Jag vill ha en, eller två eller tre stycken : )
Borzoi är en vinthund från Ryssland med förflutet som vargjägare, men som numera är fina sällskapsdjuret! Att en borzoi är tillräckligt stark att ensam döda en varg är imponerande, men de är dessutom väldigt snabba och kan tävla mot greyhounds (som är världens snabbaste hundras och kan uppnå en fart på 70km/h!). De blir mellan 7 och 10 år gamla. Trots bakgrunden som jägare är de inte att rekommendera som vakthund. De är för det mesta väldigt lugna och skäller väldigt sällan. : )
Och hur blir det då med namnet i plural? Det är knepigt, visst? Jag säger borzoier. På engelska säger man antingen borzoi eller borzois. Jag antar att det är en sådan sak som man får bestämma helt själv! : )

Kommentarer
Postat av: Calle S

I plural? Monster.

2010-08-02 @ 21:35:43
Postat av: Borzoierna

Men nej!! FFUU!!

2010-08-02 @ 21:54:45
URL: http://djurjaggillar.blogg.se/
Postat av: Sara

Så himla vackra!

2011-08-13 @ 13:49:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0